کشاورزی ارگانیک چیست؟

organic2.jpg

کشاورزی ارگانیک به عبارت ساده، نوعی سیستم کشاورزی است که در پی ارایه غذای تازه، خوشمزه و طبیعی به مصرف‌کننده است که در تهیه آن چرخه طبیعی زندگی هم محترم شمرده می‌شود.


اصول

کشاورزی ارگانیک برای رسیدن به چنین هدفی از اصول خاصی تبعیت می‌کند. کشاورزی ارگانیک همچنین قواعدی را دنبال می‌کند که برای هرچه کمتر کردن اثر انسان بر محیط زیست طراحی شده‌اند اما این قواعد در عین حال باعث می‌شوند سیستم کشاورزی تا حد ممکن بطور طبیعی پیش برود.

قواعد متداول کشاورزی ارگانیک شامل موارد زیر می‌شود:

• کاشتن محصول متفاوت در زمین کشاورزی در دوره‌های متوالی بمنظور استفاده کارآمد از منابع موجود در محل
• محدودیت‌های شدید برای استفاده از آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی، آنتی‌بیوتیک‌های دامی، افزودنی‌های غذایی ومواد کمکی برای فرآوری
• ممنوعیت مطلق استفاده از ارگانیسم‌های اصلاح‌ شده ژنتیکی
• بهره‌گیری از منابع موجود در محل مثل کود دامی و همچنین تهیه و تولید خوراک دام در مزرعه
• انتخاب گیاهان یا جانورانی که در مقابل آفت و بیماری مقاوم باشند و برای شرایط محلی سازگار شده باشند
• پرورش دام در فضای باز و در مراتعی که گیاهان متنوعی دارد بعلاوه تأمین غذای ارگانیک برای دام
• پیروی از قواعد نگهداری حیوانات که برای انواع دام مناسب باشد

زنجیره تأمین
اما کشاورزی ارگانیک در عین حال بخشی از زنجیره تأمین بزرگتری هم هست که شامل فرآوری غذا، توزیع و خرده‌فروشی و در نهایت ما و شما می‌باشد. هرکدام از حلقه‌های این زنجیره‌ی تأمین برای این طراحی شده‌اند که مزایای تولید غذای ارگانیک را در همه زمینه‌ها به‌همراه داشته باشند بعضی از این زمینه‌ها که در بخش‌های مختلف این وبسایت هم آمده‌اند شامل موارد زیر می‌شود:

حفاظت از محیط زیست
اعتماد مصرف‌کننده
جامعه و اقتصاد

در واقع هربار که سیب ارگانیک می‌خرید یا در رستوران غذایی را انتخاب می‌کنید که از محصولات ارگانیک تهیه شده می‌توانید مطمئن باشید که تحت قوانین سختگیرانه‌ای تهیه شده تا احترام محیط زیست و حیوانات هم حفظ شود.

لوگو و نصب برچسب
قوانین مربوط به نصب برچسب باعث می‌شود تا غذای ارگانیک را راحت‌تر در فروشگاه پیدا کنیم. طبق قوانین برخی کشورها روی برچسب غذاهای ارگانیک باید نوشته شود که مواد تشکیل دهنده آن محصول از کجا آمده و لوگوی محصولات ارگانیک نیز همراه با نام ارگانی که برای آن گواهی صادر کرده روی برچسب درج شود.

آمار و واقعیت‌ها
آمار نشان می‌دهد که خیلی از مردم کشورهای توسعه یافته هنگام خرید در فروشگاه‌ها و حتی هنگام انتخاب غذا در رستوران بدنبال لوگوی محصولات یا غذاهای ارگانیک هستند. نتایج مطالعات هم نشان می‌دهد که بازار محصولات ارگانیک در اروپا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در سال رشد دارد.