توسعه مناطق روستایی

farm.jpgافزایش تقاضای مصرف‌کننده در زمینه غذای ارگانیک باعث ایجاد فرصت‌های زیادی در تمام قسمت‌های زنجیره تامین غذا شده و همین امر باعث افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی خیلی از مناطق روستایی شده است. مثلا رشد سالانه بازار برای محصولات ارگانیک در منطقه اتحادیه اروپا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

مزایای اقتصادی چنین روندی علاوه بر تامین امنیت مالی برای کشاورزان، فعالان بخش فرآوری‌ و توزیع کنندگان و فروشندگان، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به بخش‌های تجاری دیگر روستایی و گستره بازتری از جامعه روستایی راه پیدا می‌کند.

شغل
خود کشاورزی ارگانیک باعث ایجاد فرصت‌‌های شغلی، رشد جمعیت روستایی و افزایش ثروت روستایی می‌شود. عوامل چنین رشدی عبارتند از:

• زمین‌های کشاورزی ارگانیک معمولا کوچک‌تر و متنوع‌تر از زمین‌های کشاورزی غیر ارگانیک هستند
• به‌دلیل ممنوعیت‌هایی که در استفاده از برخی مواد وجود دارد و به‌دلیل تاکیدی که تولید فیزیکی و مکانیکی وجود دارد، به نیروی کار بیشتری نیاز است
• سازگاری بالای زمین‌های کشاورزی ارگانیک برای ایجاد فعالیت‌های گردشگری محیطی و روستایی
• زمینه‌های جدید پژوهش (حفاظت از گیاهان، آسایش حیوانات، منابع تجدیدپذیر) برای دانشمندان

کشاورزان ارگانیک همچنین به‌دلیل این‌که مجبور نیستند با مواد شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها کار کنند احتمال سلامت‌شان هم بیشتر است. کشاورزان ارگانیک همچنین ابراز می‌کنند که احترام بیشتری از جانب مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند زیرا مردم نسبت به قبل آگاهی بیشتری درباره مزایای اجتماعی/اقتصادی و محیط زیستی و آسایش حیوانات دارند که به‌خاطر محصولات ارگانیک است.

مناظر طبیعی
 کشاورزی ارگانیک به‌دلیل تاکیدی که بر قواعد زیر دارد، مناظر طبیعی و جذاب‌تری به‌وجود می‌آورد:

• کاشت حصار گیاهی و مرغزار
• حفظ گیاهان و جانوران بومی
• حفاظت و بهبود منابع آبی و خاکی
• استفاده از منابع و گونه‌های جانوری و گیاهی بومی

اجرای چنین قواعدی باعث جذابیت کلی مناطق روستایی می‌شود و در دوره‌ای که جمعیت روستایی این مناطق را ترک می‌کند، باعث جذب جمعیت برای اسکان در این مناطق می‌شود.

زنجیره تامین
کشاورزی ارگانیک همچنین باعث تشدید نقش جوامع روستایی در زنجیره تامین غذایی می‌شود. این امر به‌دلایل زیر است:

• استفاده از کانال‌های متنوع بازار مثلا فروش در مجاورت مزرعه، فروشگاه‌های مزارع و بازارهای کشاورزان و برنامه‌های تحویل محصول از طریق اینترنت
• فرصت‌های بازاریابی جدید و متنوع
• ترجیح حمل و نقل‌های مسافت کوتاه به بازار

البته اعضای زنجیره تامین غذا معمولا به‌طور فعالی در بیشتر از تنها یکی از این زمینه‌ها فعال هستند. کشاورزان به محصولات ارگانیک خود می‌بالند و معمولا در بخش فرآوری و همچنین بازاریابی محصولات هم شرکت می‌کنند.

به همین دلیل است که کشاورزان می‌توانند به‌طور مستقیم با مصرف‌کنندگانی صحبت کنند که محصولات آن‌ها را می‌خرند و برای آن‌ها توضیح بدهند که آن غذا دقیقا چطور تولید شده و درباره مزایای فراوان رویکرد پایدار برای تولید غذا هم توضیح بدهند. آن‌ها از این طریق آگاهی مصرف‌کننده را بالا می‌برند و درباره پیامدهای مصرف غذایی که می‌خوریم به ما توضیح می‌دهند.